Missie en visie
Missie
De Bolderik is een katholieke school voor kinderen van 4 t/m 12 jaar. Wij hanteren het leerstofjaarklassensysteem, met veel aandacht voor het individuele kind. Onze school staat open voor leerlingen van alle religies die aangemeld worden door hun ouders/verzorgers (tenzij het schoolondersteuningsprofiel verheldert dat wij een kind de juiste ondersteuning c.q. het juiste onderwijs niet kunnen bieden).
Het is ons doel om leerlingen cognitief en sociaal te ontwikkelen, zodat ze kunnen doorstromen naar een passende vorm van vervolgonderwijs. Gelet op het eerste vinden we met name de vakken Taal en Rekenen van belang en gezien het tweede besteden we veel aandacht aan het (mede) opvoeden van de leerlingen tot volwaardige en respectvolle burgers. Naast kennisoverdracht besteden we aandacht aan de culturele, creatieve en lichamelijke ontwikkeling van de leerlingen
Kinderen die de Bolderik hebben bezocht zijn in staat de overstap naar het voortgezet onderwijs te maken en beheersen voldoende sociale vaardigheden, zodat zij zich verder als volwaardige, betrokken en actieve deelnemers van de maatschappij kunnen ontwikkelen.
Kernwaarden:
Onze kernwaarden hebben wij bepaald vanuit de driehoek kind-ouder-leerkracht. Wij hebben elkaar nodig om het beste onderwijs te kunnen geven aan onze leerlingen.
1. Welbevinden
Goed in je vel zitten is een voorwaarde om tot werken en leren te kunnen komen. Wij voelen een hoge mate van betrokkenheid richting onze leerlingen en werken vanuit vertrouwen, acceptatie en respect aan een veilige leer- en werkomgeving.
2. Passie en plezier
Ons team kenmerkt zich door passie voor het onderwijs en plezier hebben in het lesgeven. Wij zien kinderen voor wie ze zijn en helpen hen het beste uit zichzelf te halen.
3. Samenwerken
Wij leren van en werken met elkaar. Wij willen dat onze kinderen zich gekend en gezien voelen op school. Kinderen, ouders en collega’s staan voor elkaar klaar. Samen bereiken we meer.
4. Groeien
Iedereen ontwikkelt zich op een eigen tempo en niveau. Wij ontdekken op school wat onze sterke kanten zijn, waar we nog aan kunnen werken en welke kansen er zijn om verder te kunnen groeien. We bieden onderwijs op maat en leren kinderen mede verantwoordelijk te zijn voor hun eigen onderwijsproces.
5. Ambitieus en kritisch
Wij gaan voor het beste resultaat door innovatief en eigentijds onderwijs. Het team van de Bolderik is positief kritisch ingesteld en blijft ontwikkelen.
Ons motto is:
Samen groeien met ambitie en plezier!
Op de Bolderik werken we samen en groeien we. We stellen ambitieuze doelen en gaan met plezier naar school.
De kernwaarden van de Bolderik kun je terugzien
- in een warme, open en ordelijke sfeer, waarbinnen leerlingen zich welkom en prettig voelen
- in een duidelijke structuur
- in een hoog ambitieniveau m.b.t. het behalen van resultaten waardoor kinderen uitgedaagd worden
- het welbevinden van kinderen wordt nauwlettend bewaakt
- ouders zien wij als partners in de school met wie wij open communiceren en samenwerken
- binnen het team is waardering voor elkaar en we maken gebruik van elkaars kwaliteiten
- het team werkt vanuit een gezamenlijke visie, die richtinggevend is in denken en handelen en zichtbaar is in de school
- gedurende het leerproces krijgen kinderen steeds meer verantwoording
- De Bolderik is een lerende organisatie; het team blijft in ontwikkeling en staat open voor een continue leerproces. Intern wordt deze ontwikkeling gestimuleerd door studiebijeenkomsten, vergaderingen, samenwerken, kennis delen met collega-scholen
- de maatschappij wordt "in de school" gehaald in de vorm van workshops, gastlessen, excursies en/of andere culturele activiteiten
- In het jaarplan beschrijven we jaarlijks onze doelen en de daaruit voortvloeiende activiteiten.
Kernkwaliteiten van de Bolderik
1. Oog voor ieder kind
Het team van de Bolderik heeft zicht op de leerlingen en probeert er alles aan te doen het beste uit de ontwikkeling van iedere leerling te halen
2. Veiligheid en rust
Kinderen, ouders, medewerkers en externen die de Bolderik bezoeken voelen zich welkom in een vertrouwde, warme sfeer. Er heerst rust in de school. Het team hecht grote waarde aan het creëren van een veilige omgeving voor iedereen die de Bolderik bezoekt.
3. Bevlogen leerkrachten
Het team van de Bolderik is kritisch naar het onderwijsaanbod, betrokken naar de leerlingen en werkt vanuit een professionele houding. De medewerkers zetten vaak net een stapje extra en staan open voor vernieuwingen.
4. Zorgstructuur
De leerlingen profiteren van het zorgaanbod dat de Bolderik te bieden heeft. De IB’er, leerkrachten, ambulant begeleiders (SWV) en onderwijsassistenten werken nauw samen om een passend programma voor de zorgleerlingen op te stellen en hiermee aan de slag te gaan. Op deze manier proberen wij Passend onderwijs vorm te geven.
5. Samenwerking met de omgeving
De Bolderik heeft een belangrijke rol in het dorp. De inwoners van Hank zijn betrokken bij de school. Er zijn een aantal vaste vrijwilligers die zich inzetten voor verschillende zaken binnen de organisatie. Vanuit de Bolderik wordt samengewerkt met o.a. verenigingen, sportclubs en bijvoorbeeld de fanfare.
Kernkwaliteiten
Op de Bolderik heerst een warme, open sfeer met oprechte belangstelling voor elkaar. Door het creëren en vasthouden van een ordelijke omgeving met voldoende structuur, bieden wij de leerlingen een veilige rustige werkomgeving waar op een fijne manier gewerkt kan worden. Het team van de Bolderik kenmerkt zich door passie voor het vak en liefde voor kinderen; er is een zeer hoge mate van betrokkenheid bij het kind en bij zijn context. Wij zijn een lerende organisatie die zich bewust ontwikkelt en die open staat voor onderwijsvernieuwingen. We werken met moderne methoden, toetsen en onderwijsmiddelen.
Visie van onze school
Het lesgeven is de kern van ons werk. We onderscheiden pedagogisch en didactisch handelen, hoewel beide facetten van ons werk feitelijk onscheidbaar zijn. Van belang daarbij is: oog hebben voor het individu, een open houding, wederzijds respect en een goede relatie waarin het kind zich gekend weet. Belangrijke pedagogische waarden zijn: betrokkenheid, zelfstandigheid, overdragen van kennis en vaardigheden, orde en structuur, autonomie van leerlingen, kritische zin, reflecterend vermogen, samenwerking en enthousiasme en plezier.
Vooral in het pedagogisch handelen willen we samen optrekken met de ouders. In de klas zorgen we voor een goede sfeer waardoor kinderen optimaal kunnen leren. We houden ouders op de hoogte van positieve en minder positieve zaken die op school gebeuren. Zo kunnen we samen problemen oplossen, maar ook samen achter een consequentie staan die soms nodig is. Wij zijn ervan overtuigd dat deze duidelijkheid een kind enorm zal helpen.
Gelet op de didactiek vinden we de volgende zaken van groot belang:
• we maken gebruik van het directe instructiemodel
• we bereiden de lessen goed voor
• we werken volgens het drie-stromen model
• de instructie is kort en kwalitatief goed
• leerlingen krijgen ruimte om zelfstandig én om samen te werken.
• onderwijs op maat geven: differentiëren en zodoende een optimaal leerrendement behalen
Visie op leren
Kinderen leren doordat ze nieuwsgierig zijn. De school biedt kinderen de mogelijkheid om kennis op diverse manieren te verwerven. De leraren geven instructie en kinderen mogen zich dat op verschillende manieren eigen maken. Dat kan zijn door lessen alléén te maken of met anderen samen. Kinderen die korte instructie nodig hebben, kunnen zelfstandig aan het werk. Voor de kinderen die meer instructie nodig hebben, wordt gebruik gemaakt van de verlengde instructie aan de instructietafel. Het leren kan bemoeilijkt worden door extra ondersteuningsbehoeften. Voor deze kinderen is een zorgstructuur opgezet.
Visie op identiteit
We besteden op school aandacht aan de christelijke feestdagen.